list Κατηγ.: blog

AMD Radeon RX 6800 Review

Η νέα σειρά καρτών γραφικών της AMD, κάνει σήμερα το ντεμπούτο της στην αγορά και το Insomnia είχε τη δυνατότητα να αξιολογήσει το αρχικό και οικονομικότερο μοντέλο της σειράς, την RX6800.

Η AMD, φιλοδοξεί με τη νέα σειρά καρτών γραφικών της να προσφέρει στον σημερινό χρήστη μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα gaming, κάτι που έγινε κατανοητό από την ανακοίνωση του χαρακτηριστικού Smart Access Memory. Με την ενεργοποίηση του συγκεκριμένου χαρακτηριστικού, και σε συνδυασμό με το Rage Mode (στο οποίο θα αναφερθούμε παρακάτω) η αύξηση της απόδοσης μπορεί να αγγίξει διψήφιο ποσοστό σύμφωνα με την εταιρεία ωστόσο απαιτούνται τρία βασικά συστατικά: μία κάρτα γραφικών της σειράς Radeon RX 6000 Series, ένας νέας γενιάς επεξεργαστής Ryzen 5000 Series και ένα mainboard με chipset AMD 500 Series.

Η βάση της νέας σειράς RX6000 είναι η αρχιτεκτονική RDNA2 η οποία φέρνει σημαντική αύξηση επιδόσεων από την προηγούμενη γενιά, αν και στηρίζεται ξανά στην αρχιτεκτονική των 7nm, κάτι σίγουρα αξιοσημείωτο. Αυτό γίνεται δυνατό μεταξύ άλλων με την αύξηση των συχνοτήτων, στις αλλαγές λειτουργίας της Cache, με την AMD να καταφέρνει να διπλασιάσει τα CU στο 1.3x της συχνότητας, χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα με το bandwidth.

Smart Access Memory

Το χαρακτηριστικό Smart Access Memory ενεργοποιείται μέσω του BIOS (οπότε θα πρέπει να έχει προηγηθεί σχετική αναβάθμιση και ενεργοποίηση) δίνοντας τη δυνατότητα στον επεξεργαστή να έχει πρόσβαση σε όλο το εύρος της μνήμης της κάρτας γραφικών μέσω PCIe 4.0 με αποτέλεσμα την αύξηση της απόδοσης. Απαραίτητη προϋπόθεση χωρίς έκπληξη όπως αναφέραμε η παρουσία επεξεργαστή Ryzen 5000. Οι επιδόσεις εδώ κυμαίνονται ανάλογα με το παιχνίδι, όπου για παράδειγμα στο Gears 5 υπάρχει μια αύξηση 5%, στο Forza Horizon 4 στα 11%, με το μέσο όρο γενικότερα σύμφωνα με την AMD να κυμαίνεται στο 6%.

Rage Mode

Η ταυτόχρονη ενεργοποίηση των χαρακτηριστικών Smart Access Memory και Rage Mode, που υπερχρονίζει «εργοστασιακά» την κάρτα γραφικών, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της απόδοσης σε ποσοστό που μπορεί να αγγίξει το 13% σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. σε κάποια παιχνίδια), ποσοστό που αναμφισβήτητα δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, ειδικά για τον ενθουσιώδη και απαιτητικό χρήστη. Δυστυχώς, δεν είχαμε τον κατάλληλο επεξεργαστή για να διαπιστώσουμε τα οφέλη της τεχνολογίας, ωστόσο ευελπιστούμε να επιστρέψουμε μελλοντικά στο συγκεκριμένο θέμα.

Η μεγαλύτερη ωστόσο καινοτομία της νέας σειράς, τουλάχιστον σύμφωνα με την AMD, είναι η τεχνολογία Infinity Cache.

Infinity Cache

Όπως εξηγεί η AMD, η Infinity Cache, αποτελεί μία high-density, high-speed μνήμη που μειώνει την υστέρηση και στοχεύει στην εξάλειψη του bottleneck που επιφέρει η τεχνολογία μνήμης DRAM. Η Infinity Cache έχει μέγεθος 128MB και είναι περισσότερο αποτελεσματική σε περιπτώσεις που χρησιμοποιείται ανάλυση υψηλότερη από 1440p στο παιχνίδι. Σύμφωνα με την AMD, η Infinity Cache διπλασιάζει το ωφέλιμο bandwidth όταν χρησιμοποιείτε σε συνδυασμό με μνήμη GDDR6 και 256-bit memory interface (όπως στην περίπτωση των καρτών γραφικών της) σε σύγκριση με μία λύση που χρησιμοποιεί μνήμη GDDR6 και 384-bit memory interface.

Τα μοντέλα

Η νέα σειρά Radeon RX 6000 της AMD αποτελείται από τρεις κάρτες γραφικών με τις ονομασίες Radeon RX 6800, Radeon RX 6800 XT και Radeon RX 6900 ΧΤ. Όλες οι GPUs βασίζονται στην αρχιτεκτονική AMD RDNA 2 και υποστηρίζουν το πλήρες σετ εντολών DirectX 12 Ultimate (αυτό σημαίνει ότι υποστηρίζεται variable rate shading, mesh shaders και κυρίως hardware accelerated ray tracing), FidelityFX, Radeon Image Sharpening, AMD FreeSync, Radeon Anti-lag και Radeon Boost και άλλες. Αυτό περιλαμβάνει επίσης και το Direct Storage api, μια επερχόμενη τεχνολογία της Microsoft που με βάση τις υποσχέσεις, θα μειώσει σημαντικά το χρόνο φόρτωσης ενός παιχνιδιού και των δεδομένων του κατά το gaming, ειδικά αν αυτό γίνεται από SSD.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η νέα σειρά προσφέρει διπλάσιες επιδόσεις στα παιχνίδια σε σχέση με την προηγούμενη γενιά σε ανάλυση 4K. Η Radeon RX 6800, την οποία και είχαμε στα χέρια μας, διαθέτει GPU με  60 compute units (60 Ray Tracing Accelerators δηλαδή), 3840 stream processors, 240 texture units και 96 ROPs. Με συχνότητα Game στα 1815 MHz και συχνότητα Boost στα 2105 MHz το pixel fill-rate αγγίζει τα 202,1 GP/s (gigapixels per second) ενώ το texture fill-rate φτάνει τα 505,2 GT/s (gigatexels per second). To GPU Power είναι 250W (2 x 8-pin connectors) κάτι που σημαίνει ότι η πλειοψηφία δεν θα χρειαστεί να αναβαθμιστεί και στο συγκεκριμένο κομμάτι όμως η AMD συνιστά τροφοδοτικό 650W για το σύστημα.

Η Radeon RX 6800 XT διαθέτει GPU με 72 compute units (72 Ray Tracing Accelerators), 4608 stream processors, 288 texture units και 128 ROPs. Με συχνότητα Game στα 2015 MHz και συχνότητα Boost στα 2250 MHz το pixel fill-rate αγγίζει τα 288 GP/s (gigapixels per second) ενώ το texture fill-rate είναι υπολογισμένο στα 648 GT/s (gigatexels per second). To GPU Power είναι 300W (2 x 8-pin connectors) και η AMD προτείνει τη χρήση τροφοδοτικού 850W.

Η GPU στην κορυφαία Radeon RX 6900 XT διαθέτει 80 compute units (80 Ray Tracing Accelerators), 5120 stream processors, 320 texture units και 128 ROPs. Με συχνότητα Game στα 2015 MHz και συχνότητα Boost στα 2250 MHz το pixel fill-rate είναι 288 GP/s (gigapixels per second) όπως και στην περίπτωση της RX 6800 XT ωστόσο το texture fill-rate είναι σημαντικά υψηλότερο, στα 720 GT/s (gigatexels per second). Όπως είναι φυσικό, η κορυφαία κάρτα γραφικών της AMD είναι και η περισσότερο ενεργοβόρα με GPU Power στα 300W (2 x 8-pin connectors) και την AMD να συνιστά τη χρήση τροφοδοτικού 850W στο σύστημα σας.

Δεν θα είχε κανένα νόημα να μιλάμε για ολόκληρη τη σειρά RX6000 αν αυτή δεν υποστήριζε την πλέον εντυπωσιακή τεχνολογία στο χώρο των GPU τα τελευταία χρόνια, το Ray tracing που ενισχύει σημαντικά το επίπεδο ρεαλισμού ενός παιχνιδιού. Και εδώ όπως διαπιστώσαμε η AMD εχει κάνει εξαιρετική δουλειά ακόμα και στο αρχικό μοντέλο της σειράς, την RX6800. Για κάθε CU της GPU υπάρχει αντίστοιχα ένα Ray Accelerator, ενώ σημαντικό ρόλο στην απόδοση του Ray Tracing παίζει η συνεργασία του με την Infinity Cache που αναφερθήκαμε προηγουμένως. Και οι κατασκευαστές παιχνιδιών πάντως θα πρέπει να αισθάνονται απόλυτα ικανοποιημένοι από την απόφαση της AMD να στηριχθεί σε μια κοινή αρχιτεκτονική στον τομέα αυτό, είτε το παιχνίδι προορίζεται για PC είτε για PS5/Xbox Series X, κάνοντας τους τη ζωή εύκολη κατά τη διάρκεια ανάπτυξης και βελτίωσης του τελικού αποτελέσματος.

Πώς μεταφράζονται αυτά στην πραγματικότητα; Με την κλασική και πάντα ευπρόσδεκτη συνταγή των πολύ καλών επιδόσεων σε συνδυασμό όμως με τη χαμηλότερη κατανάλωση. Έτσι η RX6800 δουλεύσει σε υψηλές συχνότητες από τον προκάτοχό της, καταναλώνοντας λιγότερη ενέργεια έως και 40% ανά κύκλο εργασιών, με τη διαφορά στις επιδόσεις (περίπου 30%) να την κάνει ξεκάθαρα η χρήση της Infinity Cache. Πιο εντυπωσιακή είναι η επίδοση επιδόσεων ανά watt που κυμαίνεται άνω του 50% σε σχέση με την RDNA γενιά.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΕΜΠΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΒΒΑΤΟ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΜΑΡΤΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΑΪΟΣ ΙΟΥΝΙΟΣ ΙΟΥΛΙΟΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ